کفپوش های صنعتی اصفهان

کفپوش های صنعتی اصفهان

کفپوش های صنعتی اصفهان

کفپوش های صنعتی اصفهان

انواع عیوب کفپوش اپوکسی

عیوب کفپوش اپوکسی

از آنجایی که کفپوش اپوکسی یک سطح بدون درز و اغلب غیر متخلخل است، می تواند لغزنده شود، به خصوص اگر مرطوب یا روغنی باشد.

اگرچه، می توان اکسید آلومینیوم را به خود اپوکسی اضافه کرد تا مشکل لغزندگی را کاهش یا حتی از بین ببرد. گزینه دیگر اضافه کردن ماسه سیلیس به پایان است.

منطقه ای که قصد دارید کفپوش اپوکسی را نصب کنید احتمالاً نقش مهمی در تصمیم گیری شما در مورد نحوه رسیدگی به مشکل لغزنده احتمالی دارد. در مناطقی مانند حمام و آشپزخانه که همیشه آب وجود دارد، ممکن است بخواهید رویکرد تهاجمی‌تری داشته باشید. مشاوره با یک متخصص کفپوش همیشه ایده خوبی است، به خصوص اگر شک دارید.

سایت مشرق نیوز مینویسد: هزینه تعمیرات کم: بعد از اجرای کفپوش اپوکسی اگر به هر دلیلی قسمتی از سطح آسیب ببیند به راحتی و فقط با ترمیم همان نقطه قابلیت ترمیم دارد و نیاز به تعویض کل سطح نیست.

اپوکسی یک پلیمر است که از واکنش رزین اپوکساید با سخت‌کننده پلی‌آمین به دست می ‌آید. این متریال به غیر از کفپوش، کاربردهای گسترده ‌ی‌ دیگری هم از جمله در محصولات رنگ اپوکسی، پوششهای محافظتی، کامپوزیت‌ها و چسب‌ها و … دارد و از اصلی‌ترین کاربردهای اپوکسی، استفاده به عنوان کفپوش در کاربری ‌های مختلف مانند صنعتی، بیمارستانی، انبار و… است.

کفپوش اپوکسی با توجه به سطح جذاب و رنگینی که به سطح می دهد، نسبت به سایر کفپوشهای مشابه هزینه ی بسیار پایین تری داشته و مقرون به صرفه است. این در عین داشتن مزایای بسیار، معایبی نیز در حین اجرا دارد که بهتر است خریداران و متقاضیان از آنها مطلع باشند. اهمیت دانستن این معایب آنجاست که می‌توان با لحاظ نمودن تغییراتی در کاربری یا الگوی مصرف از وقوع آنها به سادگی جلوگیری نمود. در ادامه به طور مختصر به برخی از این معایب اشاره می کنیم:

1. زمان طولانی اجرای کفپوش اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی به صورت لایه لایه بوده و همین موضوع باعث زمان بر بودن اجرای آن می شود. پس از اجرای هر لایه باید زمان کافی سپری شود تا واکنش پخت آن تکمیل شود و امکان اجرای لایه بعدی فراهم شود.

سطح قبل از اجرای کفپوش باید بدون رطوبت و کاملاً خشک باشد. سپس باید به اجرای لایه پرایمر و پر کردن درزها، لایه میانی، بتونه کاری و در نهایت اجرای لایه رویه پرداخت که برای هر کدام زمان خشک شدن بین لایه ای را باید در نظر گرفت که در دمای مناسب حدود 12 الی 18 ساعت می باشد.

When polymers fail: A case report on a defective epoxy resin flooring

در نتیجه اجرای کفپوش در کمترین متراژ نیز حداقل 3 تا 4 روز زمان می برد. این مسئله اگرچه در متراژهای کوچک منجر به طولانی شدن فرایند نصب در مقایسه با محصولاتی مانند کفپوش رولی یا لمینیت می ‌شود، اما در متراژ‌های بزرگ به دلیل سهولت نصب زمان نصب بسیار کوتاه‌ تر خواهد بود چرا که جزئیات نصب قطعه به قطعه کفپوش حذف شده و محصول به راحتی بر سطح اعمال می‌شود.

به عبارتی در متراژهای بزرگ زمان لازم برای خشک شدن هر لایه با اعمال کفپوش در نواحی دیگر همزمان شده و دیگر نیازی به صرف زمان جداگانه نخواهد بود.

2. چسبندگی و پیوستگی کم کفپوش اپوکسی روی برخی سطوح

باید در نظر داشته باشید که کف سالن هایی که دارای رطوبت هستند یا در تماس با آب هستند کفپوش اپوکسی اجرای مناسبی ندارد و پس از اجرا علاوه بر رشد قارچ و کپک و بروز مشکلات بهداشتی، پیوستگی دو لایه از بین می رود.

به عبارت دیگر رطوبت زیر سطح اشباع می شود، حباب ایجاد می شود و سپس به دلیل تبخیر، لایه کفپوش اپوکسی را با مشکل مواجه می کند؛ لذا می توان از موادی که نم و آب را از بین می برند استفاده کرد تا محیط عاری از هرگونه آب و رطوبت شود. به طور تقریبی باید حدود 28 روز قبل از اجرای کفپوش اپوکسی بگذرد، تا بتن رطوبت نداشته باشد. همچنین اگر در سطح بتن مواد روغنی، گازوئیل و… نفوذ کرده ‌باشد، زیر سازی مجدد لازم است.

 

3. لایه شدن کفپوش اپوکسی

یکی از رایج‌ترین عیوب کفپوش اپوکسی ، لایه شدن آن پس از مدت زمان کوتاهی از اجرا است که در صورت برطرف نشدن می‌تواند به سطح زیرین و بتنی آن نیز آسیب برساند. علاوه بر اینکه ممکن است.

There are a great number of in situ floor finishes available today, including the traditional self‐finished concrete, granolithic and sand cement screeds as well as a bewildering array of special proprietary floor finishes.

لایه شدن کفپوش اپوکسی به دلیل اجرا توسط افراد غیرحرفه‌ای ایجاد شود، دلایلی نظیر دمای بسیار بالا، دمای بسیار پایین و رطوبت بالا نیز می‌توانند منجر به بروز چنین مشکلی در کفپوش اپوکسی شوند.

یک مجری اپوکسی حرفه‌ای و متخصص برای جلوگیری از مشکل لایه شدن کفپوش اپوکسی پیش از اجرای اپوکسی از موارد زیر اطمینان حاصل می‌کند:

– سطح پیش از اجرا باید از روغن و آلودگی پاک باشد. این مواد زیر اپوکسی گیر می‌ کنند و مانع پوشانندگی درست و چسبیدن آن به سطح بتن می‌شوند. وجود چربی در سطح موجب می‌شود در نقاطی از سطح، اپوکسی به خوبی نچسبد و پس از چند روز لایه شده و از سطح جدا شود.

– سطح باید به خوبی ساب زده شده باشد؛ زیرا اگر خیلی صاف و صیقلی باشد، اپوکسی به آن نمی‌جسبد و موجب لایه شدن اپوکسی پس از خشک شدن می‌شود.

– سطح باید کاملاً خشک باشد؛ لذا باید حداقل 24 ساعت پس از شستن سطح صبر کنید و سپس اپوکسی را اجرا کنید. نمناک بودن سطح نیز همان مشکلات آلوده بودن سطح را ایجاد می‌کند و از چسبیدن مواد به سطح جلوگیری کرده و موجب لایه شدن آن می‌شود.

4. ترک خوردن اپوکسی

حباب شدن اپوکسی و ترک خوردن آن یکی دیگر از عیوب کفپوش اپوکسی است که موجب می ‌شود زیبایی این کفپوش خیلی زود از بین برود. برای این مشکل نیز دلایل مختلفی وجود دارد که قطعاً فرد متخصص در زمینه اجرای کفپوش اپوکسی به خوبی می ‌داند چگونه از آن جلوگیری کند. این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

Possible Substitutes of Epoxy Screed Filler with Secondary Raw Materials

– نحوه ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر اپوکسی بسیار مهم است و باید خیلی سریع انجام شود. در این صورت هیچ حبابی در ترکیب باقی نمی‌ماند. در غیر اینصورت حین اجرا نیز در ظاهر کفپوش تاثیر می‌گذارند و پس از خشک شدن ترک می‌خورند.

– وجود حفره در سطح بتن موجب می‎شود هوا زیر اپوکسی قرار بگیرد و در مرحله پخته شدن آن تأثیرگذار باشد. این هوای باقیمانده زیر سطح به مرور زمان بالا آمده و باعث ایجاد حباب و ترک خوردن سطح می ‌شود.

 

– تناسب ترکیب مواد اپوکسی نیز مهم است که برای تمامی محصولات و کاربردها یکسان نیست، اما افرادی که تجربه کافی در زمینه اجرای اپوکسی داشته باشند به خوبی می‌دانند این تناسب برای شرایط مختلف چگونه است.

به طور مثال در صورتیکه هاردنر به اندازه کافی در مواد ترکیب نشود، کفپوش به خوبی به سطح نمی‌چسبد و خشک نمی‌شود. از سوی دیگر، اگر هاردنر زیاد باشد، مجری اپوکسی باید برای اجرای اپوکسی روی سطح بیشتر عجله کند تا سطح یکدست و بدون نقص اجرا شود.

– اگر کفپوش اپوکسی با عجله اجرا شود احتمال اینکه فرد متوجه حباب ‌ها و ترکیب درست مواد نشود، بیشتر است. همچنین در صورت کند پیش رفتن اجرای کفپوش هم ممکن است مواد خشک شود و مواد خشک شده نیز چسبندگی کافی به روی سطح ندارند.

برای اجرای لایه دوم اپوکسی نباید خیلی عجله کنید، در این صورت نیز ممکن است به دلیل خشک نشدن کافی سطح زیرین، هوا زیر مواد لایه دوم جمع شود و حباب ایجاد کند. به طور کلی دقت، سرعت عمل و زیرسازی مناسب از جمله مواردی هستند که مانع بروز مشکلات کفپوش اپوکسی می‌شوند.

​منبع : انجمن علمی رنگ و رزین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد